Przetaczanie tarcz hamulcowych - zalecenia i cel
Podczas eksploatacji tarcze hamulcowe mogą stopniowo ulegać deformacji, pojawia się wówczas bicie osiowe tarczy odczuwane podczas hamowania jako :
1. pulsowanie pedału hamulca 2. drganie koła kierownicy 3. drganie elementów zawieszenia i nadwozia
Wtedy warto zastosować przetaczanie tarcz hamulcowych bez ich demontażu z samochodu czyli technologię umożliwiającą wyrównanie powierzchni roboczej tarcz (usunięcie rantów, usunięcie korozji), i co istotne, przywrócenie współosiowości tarcz z osią obrotu koła.
Przetoczenie tarcz pozwala zlikwidować drgania wynikające z ich deformacji.
Uwaga, większość producentów samochodów przewiduje toczenie tarcz jako proces niezbędny przy każdej wymianie klocków hamulcowych.
Przetaczanie tarcz hamulcowych bez ich demontażu z auta wykonujemy od 2000 roku
Niżej dwa zdjęcia z roku 2021 - na stanowisku roboczym Audi RS7, średnica tarcz 390 mm. W tym przypadku, cena jednej nowej tarczy to ok. 2.800 pln, cena usługi za dwie tarcze wynosi 280 pln (w roku 2024 te relacje są już nieco inne). Cennik za przetoczenie tarcz hamulcowych podajemy dalej na tej stronie.
Tarcze i klocki hamulcowe - producenci (uwagi ogólne)
W Europie spotyka się systemy hamulcowe opracowane głównie przez trzy wiodące firmy: Ate, Bosch, oraz Lucas / TRW.
W linkach do podanych wyżej producentów można dobrać większość elementów układów hamulcowych do interesującego nas pojazdu. Z reguły podane są też minimalne grubości tarcz hamulcowych.
Tarcze należy zmieniać kompletami na osi - niedopuszczalna jest wymiana tylko jednej tarczy. Podobnie jest z klockami hamulcowymi - należy wymieniać je kompletami na osi.
Oprócz wymienionych wyżej producentów dostępne są też tańsze zamienniki, przy czym większość dużych dystrybutorów (hurtowni motoryzacyjnych) wprowadza produkty pod swoją marką, np.: Maxgear, Hart, Kager.
Przetaczanie tarcz hamulcowych na samochodzie (bez ich demontażu)
Wykonując mechaniczne naprawy samochodów szczególną uwagę zwracamy na poprawne działanie hamulców - przecież to od nich zależy bezpieczeństwo w razie konieczności nagłego hamowania!
Na bezpieczną jazdę wpływ mają zapobiegawcze działania kierowców (!) - wykonywane przez nich zgodnie z zaleceniami producentów samochodów:
- sprawdzanie i ustawianie zbieżności kół
- sprawdzanie i ustawianie geometrii zawieszenia
- wymiana lub naprawa (prostowanie) tarcz hamulcowych - czynności zalecane przy jakichkolwiek uszkodzeniach tarcz oraz po każdej wymianie klocków hamulcowych.
Zobacz też więcej o uszkodzeniach tarcz
Najpierw oceniamy czy tarcze hamulcowe można naprawić - sprawdzamy czy tarcze nie są już wyeksploatowane lub zniszczone. Oceniając stan tarcz hamulcowych uwzględniamy wszystko to co wpływa na dopuszczalny czas ich eksploatacji, czyli:
1. styl jazdy kierowcy, 2. zanieczyszczenia dróg, 3. chemiczną agresywność klocków względem tarczy, 4. łatwość ruchu elementów hamulca.
Przed naprawą tarcz sprawdzamy czy nie występują na nich mikropęknięcia oraz czy tarcze nadają się do obróbki toczeniem - tzn. czy po toczeniu zachowany będzie minimalny wymiar tarcz. Z właścicielem samochodu rozważamy też - czy przetoczenie nie będzie droższe od kompletu nowych tarcz hamulcowych.
CZY i KIEDY MOŻNA PRZETACZAĆ TARCZE HAMULCOWE ?
Obecnie większość producentów samochodów przewiduje naprawę tarcz hamulcowych przez przetaczanie - o ile spełniają określone warunki techniczne:
- tarcze zachowają odpowiednią grubość po przetoczeniu,
- na ich powierzchni nie występują żadne mikropęknięcia
Warunkiem prawidłowej współpracy tarczy z klockiem hamulcowym jest zachowanie właściwych parametrów obróbki mechanicznej w celu uzyskania odpowiedniej dokładności wymiarowej oraz chropowatości tarcz.
Proces przetaczania tarcz powinien być przeprowadzany na tokarkach do tego przeznaczonych, które zapewniają właściwe przyleganie klocka do tarczy.
TOCZENIE TARCZ BEZ DEMONTAŻU Z SAMOCHODU
Ceny brutto za oś (2 tarcze). Średnice tarcz w milimetrach:
poniżej 280 mm ........ 180 pln
od 280 do 319 mm ... 200 pln
od 320 do 355 mm ... 240 pln
powyżej 355 mm ...... 330 pln
Jeśli auto ma hamulec ręczny elektryczny, dodatkowo 50 pln (zwalnianie hamulca elektrycznego).
Wymiana klocków hamulcowych przy okazji toczenia, dodatkowo 60 pln.
ZALETY PRZETACZANIA TARCZ BEZ DEMONTAŻU
- Tarcza obrabiana jest bezpośrednio na piaście, co pozwala uniknąć niedokładności związanych z montażem tarczy w uchwycie tokarskim lub przesunięcia osi obrotu.
- Czas niezbędny na przeprowadzenie procesu prostowania tarcz - ok. 1 godziny na jedną oś; w niektórych konstrukcjach unika się czasochłonnego demontażu tarcz razem z łożyskami.
Tarcze na samochodach toczymy (prostujemy) od 2000 r. Mamy bardzo duże doświadczenie w wykonaniu tej usługi. Realizujemy ją na profesjonalnej tokarce firmy MAD, jednym z najlepszych urządzeń na rynku - jego cechy to: wysoka dokładność, małe gabaryty i możliwość toczenia tarcz o dużych średnicach.
ZAPRASZAMY na naprawę hamulców
Do naszego serwisu wystarczy przejechać kilka kilometrów z następujących miejscowości:
Opacz, Reguły, Piastów, Pruszków, Michałowice, Pęcice, Komorów,
Nadarzyn, Janki, Falenty, Rybie, Jaworowa, Dawidy oraz Warszawa Ursynów, Okęcie, Włochy.
Na mapach Google można łatwo wyznaczyć dojazd do serwisu TEKO
Zapraszamy posiadaczy wszystkich aut osobowych. Obsługujemy też samochody dostawcze o ładowności do 3.5 tony, np.:
Citroen Jumper Fiat Ducato Ford Transit Mercedes Sprinter Opel Movano Vivaro Peugeot Boxer Renault Master VW Crafter Transporter